Wpisy blogowe

Wpis bloga

10 lipca 2021 | Brak komentarzy

Rehabilitacja kręgosłupa? Kilka słów o micie poprawnej postawy podczas siedzenia oraz kiedy konieczna jest rehabilitacja

„Usiądź prosto, bo będą bolały cię plecy!”, „Nie wierć się!”, „Wyprostuj nogi!” – Ale, ale…czy na pewno? Rehabilitacja kręgosłupa czy wystarczy to trochę ruchu, czyli jak sobie radzić z bólem pleców. Czego najbardziej nie lubi nasz kręgosłup i kiedy warto skorzystać z pomocy specjalisty. Z tego artykułu dowiesz się:

1. Czy jest idealna postawa która uchroni Cię przed bólem pleców?

2. Czego najbardziej nie lubi Twój kręgosłup?

3. Jak można samodzielne redukować bóle?

Czy jest idealna postawa, która ochroni Twój kręgosłup?

Konieczność przyjęcia prawidłowej postawy podczas siedzenia, czy też inaczej mówiąc – idea prawidłowej postawy podczas nauki/pracy przy komputerze – urosła na przestrzeni ostatnich lat do rangi wręcz mitycznej. Któż z nas – uczących się lub pracujących przy komputerze – nie słyszał: „ Nie garb się!” „Nie przekrzywiaj głowy!”, „Nie wierć się, usiądź prosto!”, „Po co wstajesz od biurka!”. Prawdopodobnie każdy. I należy przy tym nadmienić, że wszyscy, którzy kierowali do nas takie uwagi, mieli dobre intencje. Dlaczego? Dlatego, że na przestrzeni lat z różnych źródeł dostawaliśmy i dalej dostajemy informacje, z których wynika, że aby uniknąć bólu pleców i szyi, należy odpowiednio prosto siedzieć. W konsekwencji jakbyśmy wyszli na ulicę z pytaniem: „Dlaczego osoby uczące się/pracujące przy komputerze skarżą się na ból pleców?” Usłyszelibyśmy odpowiedź: „Bo przyjmują złą postawę podczas siedzenia, garbią się” etc.
Idąc dalej należałby zatem postawić pytanie: Czy istnieje coś takiego jak idealna postawa podczas pracy siedzącej, dzięki której można uniknąć bólu pleców? Albo – czy jeżeli plecy będą wyprostowane w czasie pracy przy komputerze, to ból szyi zniknie?

Odpowiedź brzmi – nie. Niestety nie ma wyników badań, które dawałyby pozytywną odpowiedź na tego typu pytania. Oczywiście, jeżeli plecy już bolą, to wielogodzinne siedzenie przy komputerze na pewno pogłębi odczuwany dyskomfort, ale nie ma żadnych naukowych dowodów potwierdzających korelację pomiędzy siedzeniem a POWSTANIEM bólu pleców.

Jak możemy sami wpływać na ograniczenie bólu pleców?

A zatem można zadać kolejne pytania: Co robić, skoro odpowiednio wyprostowana postawa podczas siedzenia przy komputerze nie wystarczy? Co robić aby plecy nie bolały? Co robić, aby ból szyi, który dokucza od tygodni, ustąpił? Odpowiedź jest jedna – RUSZAĆ SIĘ! Dla kręgosłupa najgorszy jest bezruch. Oznacza to, że nie jest kluczowa postawa podczas siedzenia, ale aktywność fizyczna. I nie mówimy przy tym o forsujących treningach – kręgosłupowi pomagają zwykłe, ale regularne ćwiczenia. Może to być np. nordic walking, jazda na rowerze, gimnastyka kilka razy w tygodniu, pływanie. O to jakie konkretnie ćwiczenia wybrać i w jaki sposób ćwiczyć, warto zapytać np. fizjoterapeutę.
Wracając na koniec do meritum – podczas pracy przy komputerze zmieniaj pozycję, wierć się, wstawaj częściej zza biurka. Nie zmuszaj się do siedzenia prosto. Potrzeba zmiany pozycji jest naturalna i wręcz wskazana dla twoich pleców. Twój kręgosłup to konstrukcja, która potrzebuje przede wszystkim ruchu, codziennej aktywności, ale też – o czym należy pamiętać – regeneracji i odżywienia. A tym szerzej w innym wpisie

5 1 vote